2023. november 6., hétfő 6:30-8 óra
Feliratkozás: Apple Podcasts | Spotify | TuneIn | RSS
ÉBRESZTŐ: Széttört KRÉTA – hekkerek a közoktatás informatikai rendszerében
Néhány héttel ezelőtt adathalász támadás érte a Köznevelési Regisztrációs és Tanulmányi Alaprendszer, azaz a KRÉTA fejlesztőcégét, az eKRÉTA Informatikai Zrt.-t. A támadás sikeres volt, így a támadó illetéktelen hozzáférést szerezhetett a közoktatás minden intézményében kötelezően használt adminisztrációs rendszer adataihoz.
Frész Ferenc, a CyberServives Zrt. alapító vezérigazgatója
Feliratkozás: Apple Podcasts | Spotify | TuneIn | RSS
NÉVNAPOK, SZÜLETÉSNAPOK, ÉVFORDULÓK.
LAPSZEMLE, TŐZSDEI HELYZETKÉP.
BUDAPEST TE CSODÁS: hírek a fővárosból és környékéről
ÉBRESZTŐ: Széttört KRÉTA – hekkerek a közoktatás informatikai rendszerében – Frész Ferenc, a CyberServives Zrt. alapító vezérigazgatója
HETI KITEKINTŐ: Hogy áll a magyar és az amerikai gazdaság? – Váradi Bea, az OTP Bank Elemzési Központ makroelemzője
Feliratkozás: Apple Podcasts | Spotify | TuneIn | RSS
Erős közepes, kettes, vagy elégtelen? A magyar oktatás helyzete
A magyar oktatás jelenleg a pedagógusi bérek és a tanárhiány miatt kerül a sajtóba, ezek a legaktuálisabb, egymással ok-okozati összefüggésben élvő problémák. Vannak azonban szintén régebben létező, kicsit mélyebb, strukturális gondok: ilyen például a szegregáció, esélyegyenlőség problémája is, melynek egy vetületéről, a Bp-vidék viszonylatról korábban beszélgettünk Pogátsa Zoltánnal. Emellett természetesen a Covid társadalmi-gazdasági hatásai is kihatottak az oktatásra.
Milyen a közoktatás aktuális állapota?
Milyen trendek körvonalazódnak?
A szegregáció és esélyegyenlőség helyzete milyen?
A tanárhiány ehhez mit tesz hozzá – pl. brain drain a nagyobb városok, jobb iskolák irányába?
Milyen megoldások lehetségesek?
Horn Dániel, a Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont, Közgazdaságtudományi Intézet igazgatója, az oktatás-gazdaságtan és munkapiac csoportvezetője és a Budapesti Corvinus Egyetem félállású docense
Feliratkozás: Apple Podcasts | Spotify | TuneIn | RSS
Erős közepes, kettes, vagy elégtelen? A magyar oktatás helyzete – Horn Dániel, a Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont, Közgazdaságtudományi Intézet igazgatója, az oktatás-gazdaságtan és munkapiac csoportvezetője és a Budapesti Corvinus Egyetem félállású docense
ARANYKÖPÉS: Ferenc József
FUTÓMŰ: mit ad nekünk a CATL? – Várkonyi Gábor, autós szakértő
Feliratkozás: Apple Podcasts | Spotify | TuneIn | RSS
A tanárbérek elmúlt két évtizedbeli alakulása elég jól megvilágítja, miért sztrájkolnak (vagy inkább próbálnak sztrájkolni) a közoktatásban dolgozók hetek óta. A hazai pedagógusbérek 2017 óta változatlanok, miközben a garantált bérminimum duplájára emelkedett. Az emelés elmaradása miatt ma már a hazai tanárfizetések régiós összehasonlításban is elképesztően alacsonyak.
Bucsky Péter, a G7.hu újságírója
Videó:
Hang:
Feliratkozás: Apple Podcasts | Spotify | TuneIn | RSS
Waldorf és AKG. Ki ne hallott volna róluk. De miért alternatívak ezek az oktatási intézmények? Fontos kérdés ez, különösen most, hiszen a köznevelési törvényben újraszabályoznák ezt a szektort is. Például számokkal és nem szóban kéne osztályozni az ide járó gyerekeket is. De ez csak adminisztráció és nem lényeges változás nem? Legjobb, ha megkérdezünk valakit, aki ért ehhez!
Feliratkozás: Apple Podcasts | Spotify | TuneIn | RSS
Elég szépen ment fel az elmúlt időszakban az olaj ára. Ráadásul közelg az OPEC ülés, ahol termeléscsökkentést terveznek. Gondoltunk hát egyet és megkértük Pletser Tamást (Erste Befektetési Zrt.), hogy beszéljük végig, mi mozgatja a nyersanyag árát. Szó esik arról is, hol vannak a kockázatok és hogy a felfedezett magyar olajmező mit jelent az ország számára? Módosul a köznevelési törvény. Több ponton. Egyes passzusok ellehetetleníthetik az alternatív iskolákat. Tényleg? Dobos Orsolyával (Alapítványi és Magániskolák Egyesülete) vitattuk meg a helyzetet.
Feliratkozás: Apple Podcasts | Spotify | TuneIn | RSS
A középiskolások tudják, hogy 1222 az Aranybulla, meg hogy Pitagorasz tétel, de vállalkozási ismeretekben járatlanok. Sajnos. Merthogy ez a tudás valóban nélkülözhetetlen mostanság. Civil kezdeményezésként indult a Uschool, hogy ezt a hiátust betöltse. Szabó István (KPMG) mesél a részletekről. Mobilózis rovatunkban Hlács Ferenc (hwsw.hu) megtette azt a szívességet nekünk, hogy tesztelte, mit tud az új Huawei P20 Pro. Tapasztalatairól be is számol.
Feliratkozás: Apple Podcasts | Spotify | TuneIn | RSS
Folytatjuk a beszélgetést Radó Péter oktatáskutatóval. Felfedjük, hogy a pénzen kívül, mi hiányzik a magyar oktatásból? Aztán megnézzük, mi a baj az alapfokú és a középfokú oktatással. Gyors váltás: sikeres startupokat bemutató rovatunk jelentkezik. Ezúttal a GlovEye nevű, látássérülteknek szóló fejlesztést mutatja be Csathó Ábel a hasonló nevű társaság menedzsere. E-közigazgatás. Fejlődik, fejlődik, de valahogy a papírt még mindig nem lehet kizárni az ügyintézésből. Vagy mégis? Piros Pirula rovatunkban Vágujhelyi Ferenc (Nemzeti Hírközlési és Informatikai Tanács) megörvendeztet a hírrel: az e-papír már létezik!
Feliratkozás: Apple Podcasts | Spotify | TuneIn | RSS