2025. június 30., hétfő 8-9 óra
Feliratkozás: Apple Podcasts | Spotify | TuneIn | RSS
HEURÉKA: Épül az ITER, a jelenleg épülő legnagyobb fúziós berendezés, a világ sok szempontból legnagyobb tudományos együttműködése
„A beszélgetés elején felidézném egy-két percben a múltkori alapokat.
Hogy lehet az üzemanyagot a 150 millió fokra felhevíteni? – Mikrohullámú fűtés, atomnyaláb fűtések
Mennyi üzemanyagot használ fel a fúziós erőmű? – 1 GWattos erőmű (két paksi blokk) pár száz kg / év
Mi a pontos üzemanyaga a fúziós erőműnek? – Nehéz hidrogén és Lítium
Hogy termel energiát a fúziós erőmű? – végül egy közönséges hőerőmű turbina lapátokat forgat, mint bármelyik szén- vagy atomerőműben
Utána ráfordulnánk az ITER-re:
Mikor kezdődött ez az együttműködés?
Hol áll most az építés?
Miben lesz más, mint a mostani berendezések: némi populárisan is értelmezhető technikai adat méretekről, tömegekről.
Nehézségek az építkezésben
A végén, ha belefér lehet egy nemzetközi kitekintés a fúziós világra:
Magánbefektetők jelentek meg
Ázsiában erős fúziós program van
Az Egyesült Királyság is fúziós erőművet tervez”
Dunai Dániel, az Energiatudományi Kutatóközpont Fúziós Plazmafizikai Laboratóriumának tudományos főmunkatársa
Videó:
Hang:
Feliratkozás: Apple Podcasts | Spotify | TuneIn | RSS
MIHÁLOVITS GAZDA: csirkemell helyzet
EQUILOR TŐZSDENYITÁS – Józsa Bence, elemző
HEURÉKA: Épül az ITER, a jelenleg épülő legnagyobb fúziós berendezés, a világ sok szempontból legnagyobb tudományos együttműködése
Hogy lehet az üzemanyagot a 150 millió fokra felhevíteni? – Mikrohullámú fűtés, atomnyaláb fűtések
Mennyi üzemanyagot használ fel a fúziós erőmű? – 1 GWattos erőmű (két paksi blokk) pár száz kg / év
Mi a pontos üzemanyaga a fúziós erőműnek? – Nehéz hidrogén és Lítium
Hogy termel energiát a fúziós erőmű? – végül egy közönséges hőerőmű turbina lapátokat forgat, mint bármelyik szén- vagy atomerőműben
Mikor kezdődött ez az együttműködés?
Hol áll most az építés?
Miben lesz más, mint a mostani berendezések: némi populárisan is értelmezhető technikai adat méretekről, tömegekről.
Nehézségek az építkezésben
Dunai Dániel, az Energiatudományi Kutatóközpont Fúziós Plazmafizikai Laboratóriumának tudományos főmunkatársa
Feliratkozás: Apple Podcasts | Spotify | TuneIn | RSS
Létrejött Magyarország második legnagyobb privát banki üzletága
Az MKB és Budapest Bank fúziójával nem csak egy nagyobb bank, de egy nagyobb privát banki vagyon is keletkezett. A méret az üzembiztosságot növeli, a mozgástér kiszélesedik, a több erőforrás új területek, lehetőségek kiaknázására ad lehetőséget, de a PB tradicionálisan diszkrét, személyes kiszolgálást jelent. Fontos, hogy az ügyfél ne egy gyártósoron találja magát.
Pleschinger Gyula, az MKB Private Banking igazgatója
Videó:
Hang:
Feliratkozás: Apple Podcasts | Spotify | TuneIn | RSS
Létrejött Magyarország második legnagyobb privát banki üzletága
Az MKB és Budapest Bank fúziójával nem csak egy nagyobb bank, de egy nagyobb privát banki vagyon is keletkezett. A méret az üzembiztosságot növeli, a mozgástér kiszélesedik, a több erőforrás új területek, lehetőségek kiaknázására ad lehetőséget, de a PB tradicionálisan diszkrét, személyes kiszolgálást jelent. Fontos, hogy az ügyfél ne egy gyártósoron találja magát.
Pleschinger Gyula, az MKB Private Banking igazgatója
ARANYKÖPÉS: Robert Smith
FUTÓMŰ: Megszűnik a Seat?
A Volkswagen csoporthoz tartozó, spanyol központú Seat éves eredményeinek sajtóbemutatója óta világossá vált, hogy a márka horizontján csúnya felhőket lehet látni. Ahogy például a német Handelsblatt is írja, az újságírók hiába várták, hogy Wayne Griffiths vezérigazgató a következő időszak elektromos modellfejlesztéseiről beszéljen, a csőben a jelenlegi állás szerint egyetlen ilyen új konstrukció sincs.
Várkonyi Gábor, autós szakértő
Feliratkozás: Apple Podcasts | Spotify | TuneIn | RSS
Példátlan robbanást hozhat a felújítási támogatás – Palkó István, a Portfolio.hu elemzője. FUTÓMŰ: Merre indul az újonnan összehozott Fiat-PSA házaspár, a világ negyedik legnagyobb autógyártója – Várkonyi Gábor, autós szakértő felvázolja.
Feliratkozás: Apple Podcasts | Spotify | TuneIn | RSS
Idő kérdése a Budapest Bank-MKB Bank-Takarékbank házasság? Csabai Károly, az mfor.hu és a Privátbankár.hu szakírója. Részletek
Feliratkozás: Apple Podcasts | Spotify | TuneIn | RSS
Meglepő fordulattal zárultak a 4iG és a Magyar Telekom közt idén nyáron kezdődött, a T-Systems Magyarország adásvételével kapcsolatos tárgyalások. A vevő visszatáncolt, a lépést egyik fél sem indokolta konkrétan.Részletek
Feliratkozás: Apple Podcasts | Spotify | TuneIn | RSS
A fő kérdés persze ez, ám messziről indulunk. Korábban felvetődött ugyanis, hogy a sofőrök némelyike miért dobja ki csikket és a szemetet az autójából? Először erre keresünk választ Várkonyi Gábor autós szakértővel. Aztán persze jön a többi kérdés a rebesgetett Nagy Autóipari Házasságról. Miért a Fiat? És miért a Renault? Miért most? Miért így?
Feliratkozás: Apple Podcasts | Spotify | TuneIn | RSS
A Klotildokat, Békésy Györgyöt, Josephine Bakert, Tony Curtist és Suzie Quatrot köszöntjük név- és születésnapjuk alkalmából. Megemlékezünk Farkas Bertalannak, ez első magyar űrhajósnak a landolásáról. Átolvassuk a lapok híreit, majd áttekintjük a tőzsdei folyamatokat. Budapest rovatunkban a cigicsikk eldobásának filozófiájáról és a KÖKI környékének rehabilitációjáról esik szó. Házasodna a FiatChrysler meg a Renault. A frigy hátterét Várkonyi Gábor autós szakértő tárja fel. EKB kamatdöntés és magyar infláció. Ez a két makrogazdasági adat kelthet izgalmat a héten. Eppich Győző (OTP Bank) elárulja miért?
Feliratkozás: Apple Podcasts | Spotify | TuneIn | RSS