A turizmus-vendéglátás területén tapasztalható szakemberhiány elsősorban a szakácsoknál és felszolgálóknál érezhető, a felsőfokú végzettséget igénylő munkaköröknél kevésbé, hiszen ezekbe a pozíciókba jellemzően a gyakornoki programokban részt vevő, jól teljesítő frissdiplomásokat veszik fel a cégek.
A friss pályakezdőktől a kiváló angol nyelvtudás mellett elsősorban pontosságot, megbízhatóságot és kreativitást várnak el, míg a kereskedelmi vállalatok az eredményorientált szemléletet és a mobilitást értékelik – emelték ki a két szegmens meghatározó vállalatainak vezetői. A Budapesti Gazdasági Főiskola Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Karának (BGF KVIK) Karrier Napján több mint 40 vállalat ‒ köztük meghatározó hotelek, hajózási társaságok, kereskedelmi és szolgáltató cégek, vezető étterem és utazási iroda ‒ várta szakmai gyakorlati helyekkel, részmunkaidős pozíciókkal és álláslehetőségekkel a hallgatókat.
Rieger Márta, a Four Seasons Hotel Gresham Palace Budapest HR menedzsere a rendezvény kapcsán kiemelte: bár a turizmus-vendéglátás területén valóban jelentős szakember-hiány tapasztalható, ez elsősorban a szakácsoknál és felszolgálóknál érezhető. A felsőfokú végzettséget igénylő munkaköröknél kevésbé, hiszen ezekbe a pozíciókba jellemzően a gyakornoki programokban részt vevő, jól teljesítő frissdiplomásokat veszik fel a cégek.
Bándoli Attila, a Gundel étterem ügyvezető igazgatója hozzátette, ebben a szegmensben egyre inkább elvárják a pályakezdőktől, hogy külföldön is gyakorlatot szerezzenek, a tapasztalatok pedig azt mutatják, hogy a szerencsét próbálók jelentős része egy idő után hazaköltözik, hogy itthon, de már magasabb szinten folytassa karrierjét. A külföldön elsajátított szakértelem és fejlett munkakultúra pedig jótékonyan hat a hazai piacra. Hozzátette, a cél nem a kivándorlás megállítása, hanem a szakma presztízsének, társadalmi elismertségének növelésével lehetővé tenni, hogy mind többen költözzenek haza.
Ugyanakkor a kereskedelmi szektort kifejezetten hátrányosan érinti a szakemberhiány, amely főleg az ország nyugati részében okoz problémákat, emelte ki Tálos Szilvia, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. személyzetfejlesztési vezetője.
Péter Adrienn, a Danubius Hotels Group emberi erőforrások igazgatója a frissdiplomásokkal szembeni céges elvárások kapcsán kiemelte: a magas szintű angol nyelvtudás alapfeltétel, e mellett fontos készség a rugalmasság, a gyors gondolkodás, a megbízhatóság, a pontosság és a kreativitás, valamint, hogy képesek legyenek a jelentkezők csapatban gondolkodni. Tálos Szilvia elmondta, a kereskedelemben nagyra értékelik a kezdeményezőkészséget, az eredményorientált szemléletet, valamint a mobilitást ‒ ez utóbbi hiánya gyakran jelent problémát. Csakúgy, mint a pályakezdők olykor nagyon magas karrierelvárásai. Tapasztalatuk szerint a pályakezdők többsége szeretne rövidebb idő alatt vezetői pozícióba kerülni, sok esetben kihagyva mindazokat a lépcsőfokokat, amelyekkel megalapozhatják a biztos szakmai tudást.
A turizmus-vendéglátás terén ugyanakkor ezzel ellentétesen azt emelték ki a szakemberek, hogy míg korábban valóban irreális elvárásokkal érkeztek a munkaerőpiacra a jelentkezők, mára tisztábban látják a lehetséges karrierutakat. A jelentkezők többsége tudja, hogy egy olyan „sokszakmás” környezetben, mint a turizmus-vendéglátás, karrierjük elején kell megismerniük az egyes, a recepciótól a háttér irodai munkákig terjedő részterületeket. Emellett fizetési elvárásaik is közelebb kerültek a valósághoz, amihez nagyban hozzájárulhat az is, hogy a frissdiplomások többsége már tanulmányai mellett is részmunkaidős állást vállal.
A BGF Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Karának Karrier Napja mára az ország egyik legnagyobb turisztikai-vendéglátóipari állásbörzéje, ahol a már végzett és a még gyakorlati helyet kereső hallgatók a szegmens vezető vállalataival találkozhatnak.