Repülésre képtelen sugárhajtómű biztosítja az elektromos áramot, a fűtést és a hűtést a világ legnagyobb egészségügyi komplexuma számára.
Kevés dolog ötvözi jobban a megbízhatóságot a nagy teherbírással, mint egy sugárhajtómű. A világ legnagyobb méretű és legnagyobb teljesítményű sugárhajtóműveit gyártó GE a repülőgép-hajtóművek gyártása során alkalmazott technológiájára építve hozott létre egy robusztus gázturbinákból álló termékcsaládot: az úgynevezett ?aeroderivatív? gázturbinákat.
Mivel Houston nem a legideálisabb hely egy hatalmas kórház működtetéséhez a rendszeresen előforduló áramkimaradások miatt, a Texas Medical Center-nek (TMC – a világ legnagyobb egészségügyi komplexuma, melynek orvosai évente 7 millió beteget látnak el és 350 000 műtétet végeznek) szüksége van egy B tervre.
?Nincs még egy olyan kórház a világon, ahol ennyi minden lenne egy helyen” – mondja Dr. Robert C. Robbins, a TMC elnöke. A komplexum 15 milliárd dolláros működési költségvetése kétszerese Iowa állam költségvetésének.
Az aeroderivatív gázturbinák már számos alkalommal bizonyították hasznosságukat, legutóbb például a Sandy hurrikán pusztítását követően. A vihar 2012 októberében több ezer ember életét oltotta ki, teljes városokat döntött romba, és 2,6 millió embert vágott el az elektromos áramtól az USA keleti partján. Ám a Princeton Egyetem fenti technológiát alkalmazó kogenerációs erőművének köszönhetően a kampuszon akkor is volt világítás és fűtés, amikor az egész város sötétbe borult körülötte.
Egy ilyen repülésre képtelen sugárhajtómű most már a TMC-nek is segítséget nyújt: a berendezés biztosítja az elektromos áramot, a fűtést és a hűtést a komplexum számára. ?Több mint 6500 kórházi ágyat szolgálunk ki? ? mondta Steve Swinson, a TMC erőművét üzemeltető Thermal Energy Corporation elnök-vezérigazgatója. ?Ha nem látjuk el a munkánkat, a kórház sem tudja ellátni a munkáját.?
A CF6-os sugárhajtóműből vett technológiával termelnek áramot a világ legnagyobb kórháza számára.
A TECO a GE LM6000-es aeroderivatív turbináját használja az erőműben. A turbina kifejlesztéséhez a GE mérnökei a CF6-os sugárhajtóművet vették alapul, amely számos nagy utasszállító repülőgépben, többek között a mindenkori amerikai elnököt szállító Air Force One-ban is megtalálható. A gépben elhelyezett sugárhajtómű a generátorhoz erősített tengelyt forgatva termel elektromos áramot.
A rendszer emellett a fáradt gőz befogásával a meleg vizet is megtermeli a TMC fűtő- és légkondicionáló berendezéseihez.
2012-ben a MIT Technology Review szaklap ?kulcsfontosságú innovációnak? minősítette az aeroderivatív gázturbinákat a ?rugalmas és hatékony földgázüzemű erőművek építésében?. A turbináknak köszönhetően a GE felkerült a magazin ?világ 50 leginnovatívabb vállalatának? listájára is.
Az aeroderivatív gázturbinák nélkül a GE elosztott energiatermelő rendszerekkel foglalkozó új üzletága, a Distributed Power sem lenne teljes. A cég elmondása szerint 73 országban mintegy 2100 GE-gyártmányú aeroderivatív gázturbina gondoskodik az áramtermelésről és az emberek melegen tartásáról.
Peter Stracar, a GE közép- és kelet-európai régióért felelős vezérigazgatója a GE regionális blogján, a GEforCEE odalon így kommentálta a hírt: ?Egyre inkább azt látjuk, hogy a jelentős ipari szereplők, sőt, még a kórházak is helyben igyekeznek megtermelni a saját működésükhöz szükséges energiát hatékony, alacsony szennyezőanyag-kibocsátású rendszerek alkalmazásával. A GE Power and Water veresegyházi gyára zászlóshajóként működik a Közép- és Kelet-Európában található 21 gyártóüzemünk között. Egyfelől a cég globális energiatermelési piacához kapcsolódik, másfelől pedig beszállítóin, exporttevékenységén és 1600 alkalmazottján és keresztül mély gyökerekkel kötődik a régió gazdaságához.?