Hasznára vált az európai médiaiparnak a digitalizálás – állapítja meg A Kreatív Európa Digitális Jövője címet viselő, Google megbízásából készített és hétfőn Londonban bemutatott tanulmány.
A mélyreható struktúraváltással együtt járó átalakulás révén a könyvkiadás, a sajtó, a film- és televíziós, a videojáték- és a zeneipari ágazatok értékesítési árbevétele 2001 óta évi két százalék körüli növekedéssel 2011-re 200 milliárd euróra emelkedett. Ugyanezen idő alatt viszont a digitális média értékesítési árbevétele évi 11 százalékkal 50 milliárd euróra nőtt – a Booz & Company piackutató által készített tanulmányszerint.
Elsősorban az internet használata emelte meg az európai lakosság médiatartalom-fogyasztását. Európában átlagosan napi négy órát fordítanak az emberek médiatartalom-fogyasztásra. Ebből két óra jut a televízióra, 40 perc napilapokra és magazinokra. Az internet használata hét év alatt több mint duplájára, napi 1 óra 20 percre emelkedett.
Az eltelt idő alatt javult a digitális tartalom üzleti hasznosításának mértéke is. Az európai internetezők átlagosan óránként négy eurócentet fordítanak online médiatartalom fogyasztására, ami 140 százalékos növekedés 2003-hoz képest. Film- és tévétartalomért óránként átlagosan 17 eurócentet, nyomtatott sajtótermékekért pedig 23 eurócentet adnak ki.
A kreatív tartalmakat előállítók is profitáltak a digitalizálásból, mégpedig az értékesítési csatornák gyarapodásának és a közönségük felé megnyitott új kommunikációs csatornáknak köszönhetően. A zeneiparban az elmúlt tíz évben előállított abszolút érték nagyjából szinten maradt, de az alkotók a CD-eladások után kapott 32 százalék helyett a zeneszám letöltések után már 66 százalékkal részesednek a bevételből ? áll a tanulmányban.
A fogyasztók és a kreatív alkotók lettek a digitális átállás nagy nyertesei – mondta Hannes Gmelin, a Booz & Company digitálismédia-szakértője. Ez a lehetőség a kreatív vállalatok előtt is nyitva áll, amennyiben fogyasztói érdeklődésre számot tartó tartalmat tudnak előállítani és két növekedési területre összpontosítanak, a digitalizálásra és a fizetős tartalomszolgáltatásra – tette hozzá. (mti/Millásreggeli)