Miközben a Nielsen legfrissebb felmérését olvastam, az a vicc jutott eszembe, amikor a paraszt bácsit kérdezi a szomszédja, hogy fáj-e, mire ő rávágja, hogy csak, ha nevet. Mert ezt máshogy nem lehet. Hiszen kiderült, hogy nem mi vagyunk a legpesszimistább fogyasztók a világon. Hanem a görögök. Ugye, mennyivel jobb érzés?
A Nielsen kedden publikálta globális felmérését a fogyasztói bizalomról. Ebben több mint 29 ezer fogyasztót kérdeztek meg ötvennyolc országban; Európa mellett Ázsiában és Óceániában, Észak- és Dél-Amerikában, Közép-Keleten és Afrikában. A Globális Omnibusz Kutatás még 2005-ben indult útjára, akkor készítették el először az indexet. Ahol az index 100 pontnál kevesebb, ott a fogyasztók pesszimisták, 100 pont felett pedig a szám optimizmusukat tükrözi a közeljövő gazdasági kilátásairól. Az indexet a fogyasztók személyes pénzügyi helyzetére, országukban a munkahelyi kilátásokra vonatkozó véleménye, valamint a jelen időszak vásárlás szempontjából való megítélése alapján számítják.
A teljes világot szemlélve az derül ki az indexből, hogy a fogyasztók növekvő gazdasági gondokkal viaskodnak az egész világon: a világ fogyasztói bizalmi indexe 91 pont lett, ami eggyel kevesebb, mint az előző, 2012 harmadik negyedévében mért 92 pont. Az európai átlag 71 pont, három ponttal kevesebb, mint a harmadik negyedévben. Összességében ötvennyolc ország közül harmincháromban csökkent a fogyasztói bizalmi index. A 100 pontnál nagyobb indexet elért tíz ország között hét ázsiai található: India (121), Fülöp-szigetek (119), Indonézia (227), Thaiföld (115), Egyesült Arab Emírségek (113), Dél-Afrika (112), Brazília (111), Kína (118), Malajzia (103) és Norvégia (102). Ezzel szemben, A legalacsonyabb mutatót elért tíz ország között nyolc európait találunk: Görögország (35 pont), Magyarország (37), Portugália (38), Olaszország (39), Horvátország (42), Spanyolország (46), Franciaország (52) és Szlovákia (57). A globális rangsorban még ide tartozik Dél-Korea (38) és Japán (59).
Kiderült tehát, hogy átadtuk a sereghajtó szerepet a görögöknek, ők ugyanis 46 pontról 35 pontra szánkáztak vissza, ami egyáltalán nem csoda. Nálunk viszont semmi nem változott, a negyedik negyedévi mutató 37 pont lett, ami ugyanannyi, mint a harmadik negyedévi felmérés eredménye. Magyarországon az index három összetevője közül viszonylag legkedvezőbb a helyzet ezúttal is az anyagiaknál: Legutóbb a megkérdezett magyarok 12 százaléka nyilatkozott úgy, hogy személyes pénzügyi helyzete a következő tizenkét hónap során, ha nem is kiváló, de jó lesz. Negatív véleményt 84 százalék mondott. További 4 százalék nem tudta eldönteni. Borúsabb a kép a munkahelyi kilátásoknál. Többé-kevésbé jónak tartja őket az előttünk álló tizenkét hónapban a magyar válaszadók 3 százaléka. ?Nem olyan jó? vagy ?rossz? mondta 95 százalék. További 2 százalék nem tudja megítélni. Az index harmadik pillére a következő kérdés: ?Tekintettel az árakra és az ön személyes pénzügyi helyzetére, a mostani időszak megfelel arra, hogy megvásárolja, amit szeretne, és amire szüksége van?? A kérdésre a magyar megkérdezettek közül 8 százalék tartja a jelenlegi időszakot vásárlásra jónak, ahogyan a harmadik negyedévben is.
És hogy állnak szomszédjaink? Szlovákia 57, Ukrajna 69, Románia 61, Horvátország 42, Csehország indexe 62, Lengyelország 68 pont lett, Ausztria pedig 86 pontot ért el. (Utóbbit tekintve nincs kérdésem afelől, hogy miért gondolják egyre többen úgy itthon, hogy a sógoroknál kell keresni a lehetőségeket.)
Még két adat összehasonlításul: a munkahelyi kilátásoknál a pozitív véleményt képviselő magyarok 3 százalékával szemben az európai átlag 22 százalék. Amíg hazánkban a felmérésben részt vevők 8 százaléka tartja a jelenlegi időszakot a maga számára vásárlásra alkalmasnak, addig Európában átlagosan 26 százalék.
A végére pedig a hab a tortán: ki mit tippel, historikusan hogy alakult nálunk az index? Hát úgy esett, mint a szög. 2005 harmadik negyedévében még 90 pont volt (!), 2006 elején tartotta magát 83 ponton, 2007 elején 66 pontra csökkent, itt gyakorlatilag stagnált 2008-ig, onnan aztán folyamatosan esve 2011-re elérte 30 pontos mélypontját.
Végül is, ha ezt nézzük elindultunk felfelé.