Egy év alatt komoly előrelépés nem történt a zeneipar és a torrentoldalakat használó, illegális tartalmat letöltő és megosztók hozzáállásában. Tavaly nagyjából ugyanazokat a kérdéseket vitattuk meg a műsorban, mint most. Pedig, ha valami nem történik, az sok cégnek jelentheti a véget.
?Egy műalkotás nem olyan, mint egy szelet kenyér. Amikor valaki ellop egy zsemlét a boltból, a zsemle eltűnik a helyéről. De ha valaki letölt egy dalt, az csupán adathalmaz, amíg a hallgató zenévé nem varázsolja, meg nem hallgatja, szubjektív tapasztalattá nem alakítja. A zenész munkájára óriási hatással van az, amit az emberek gondolnak róla. Nem bánhatunk úgy a rajongókkal, mintha tolvajok lennének. Aki meghallgatja a munkánkat, az a barátunk, nem az ellenségünk.? Ezeket a sorokat Jeff Tweedy, amerikai zenész, szövegíró és producer, a Wilco zenekar frontembere mondta egy interjú során.
Egy másik zenész, Scott Ian, az Anthrax gitárosa egy ausztrál lapnak sokkal keményebben fogalmazott, amikor a zeneipari cégeket, kiadókat korbácsolva azt mondta: ?Nem tudom, mit hoz a jövő a zeneipar számára, és nem is érdekel. Őszintén szólva szarok az egészre. OK, ma is sok jó ember dolgozik a zeneiparban, és szomorú lenne, ha ők is elveszítenék az állásaikat, de ezt leszámítva csak reménykedni tudok benne, hogy az egész zeneipar összeomlik, és újra kell indítani, vagy kitalálni helyette valami mást, mert semmi jót nem tudok mondani róla.?
Tavaly beszéltünk Molnár Gáborral, a MAHASZ elnökségi tagjával, a Gold Record Music Kft. vezetőjével. Akkor nagyjából ugyanott tartottunk, mármint a hazai helyzetben, mint ma, előrelépés gyakorlatilag nem történt. Akkor is elhangzott: ha a zenét a kenyérhez hasonlítjuk, akkor fura lenne, ha a pékségbe be lehetne menni, ingyen elvenni a kenyeret. Az is egyértelmű volt, már tavaly (és persze sokkal korábban is), hogy, ahogy Molnár Gábor fogalmazott ?Van egy helyzet, amit meg kell oldani.?
Változás egyértelműen látszik világszinten: többen felismerték ezt, és jól jövedelmező üzletágat építettek rá: a fájlcserélők ezek révén átszoktak az ugyan pénzbe kerülő, de olcsó, legális és kényelmes alternatívára, amilyen a Netflix is, mely Amerikában havi 8 dollárba kerül. Így lehet, hogy az ilyen szolgáltatások forgalma már meghaladja a fájlcserélőkét.
Itthon azonban cudar a helyzet, ahogy ez a Facebook oldalunkra érkezett kommentekből is kiderült. A többség azért választja az illegális csatornákat, mert nincs legális és elérhető alternatíva. Pedig az internet mindent összeköt, nehéz úgy nézni egy pékség kirakatát, hogy nem mehetünk be, legalább egy zsemléért.
Egy biztos: nagy átalakulásban vagyunk, amelyre még rájött a válság spéknek ? fogalmaz Molnár Gábor. Ez mindenképpen elég rosszkor jött, a zeneipar is megroggyant, a potenciális vásárlók nagy részének is elfogyott a pénze. A szakértő szerint egyértelműen a digitális tartalmaké a jövő, a CD a múlté, melyből inkább merchandising kategória lett. Molnár Gábor reményét fejezte ki, hogy a szakma és a magyar zeneipar záros határidőn belül felnő a helyzethez, és a tartalmakat terjesztő új csatornákat kiismerve lehetőségeket tud kínálni a fogyasztóknak.
Nagy kérdés azonban, hogyan lehet a kínálati oldalt az igényeknek megfelelően bővíteni? A beszélgetést ebben a témában itt lehet meghallgatni!
Közben, a netes társadalom egy legálisan letölthető, de kalózokról szóló filmtől hangos. Elkészült ugyanis a Pirate Bay-film. A TPB AFK című dokumentumfilmet a berlini filmfesztivál világpremierjével egy időben a YouTube-ra, és persze a Pirate Bayre is feltöltötték. A cím rövidítés: The Pirate Bay Away From Keyboard. A cím az oldal alapítóinak büntetőjogi tárgyalásán történt, azóta híressé vált jelenetét idézi meg, amikor a vádlottak egyike azt mondta, ők a való életre az IRL (In Real Life) kifejezés helyett az AFK (Away From Keyboard), azaz billentyűzettől távol töltött idő kifejezést használják. (Csak pláne, hogy a 4 éven át forgatott filmet az online közösség finanszírozta. Ingyenesen terjeszthető, de megvásárolható DVD-n, és a hivatalos oldalról 10 dollárért le lehet tölteni a rendezői változatot. Eddig egy millióan nézték meg a YouTube-on, a fizetős letöltések 33 ezer dollárt ? mintegy 7 millió forint ? hoztak.)
A Pirate Bay máshogy is bevonult a történelembe: az első szerver most került múzeumba, kiállítási tárgyként.