Teljesen felforgathatja a budapesti személyszállítási piacot egy mobiltelefonos alkalmazás. Még el sem indult, a magyar taxisok máris tiltakoznak és mindent igyekeznek megtenni, hogy betiltsák a szolgáltatást.
Mi az az Uber?
Egy személyszállítási szolgáltatást nyújtó okostelefonra telepíthető alkalmazás. Már 36 ország 130 nagyvárosában működik. A cég értéke 18 milliárd dollár körül van.A Google térképen alapuló szolgáltatás segítségével egy gombnyomással hívhatunk magunknak autót. Előtte láthatjuk, hogy a közelünkben hol van autó, annak sofőrje milyen minőségű szolgáltatást nyújt, stb. A fuvar után pedig értékelhetjük az igénybe vett sofőrt és a kapott szolgáltatást. A fizetés átutalással történik, a viteldíj összege a megtett úttól és az ahhoz felhasznált időtől függ. A bevétel 20 százaléka az Uberé, 80 százaléka a sofőré. Uber sofőr egyébként jóformán bárki lehet, különböző kategóriákba lehet jelentkezni náluk. Hogy melyik kategóriába férünk be, az az autónktól és a saját adottságainktól függ. A világ nagyvárosaiban más és más szabályok élnek.
Mitől félnek a taxisok?
Az Uber piacra lépését mindenhol heves tiltakozással fogadták a taxisok. Rengeteg demonstrációt szerveztek az alkalmazás ellen. Az aggodalom érthető, hiszen az alkalmazás használatával az utas és a fuvarozó közvetlenül egymásra talál, így nincs szükség fuvarszervező taxitársaságra sem. Ráadásul az Uber sofőrjeinek nem kell azokat a szigorú feltételeket teljesíteniük, mint egy hivatásos taxisofőrnek. Mindezek miatt aztán az Uber általában olcsóbb a hagyományos taxiszolgáltatásnál. Az utasok ennek persze örülhetnek, ám a taxisok elveszíthetik a piacukat.
Mik lehetnek az ellenérvek?
1. Aggályos az üzleti modell. Az, hogy gyakorlatilag bárki lehet Uber sofőr, számos problémát felvet. Például azt, megvan-e a kellő rutinja, helyismerete a városi személyszállításhoz és baj esetére rendelkezik-e megfelelő biztosítással? Valljuk be, ezek a feltételek azért az utasok szempontjából sem mellékesek.
2. Csökkenő adóbevételek. Ugyan mi ösztönözné az Ubernek dolgozó sofőröket, hogy bevallják, mennyit keresnek? Ők nem taxisok, hanem egyszerű emberek, jobb esetben vállalkozók.Ha az Uber lenullázná a főváris taxispiacot, azt a forráshiánnyal küzdő önkormányzat aligha nézné ölbe tett kézzel.
3. Ellentmondásos jogi helyzet. A világban és Európában sem egységes az Uber megítélése. Az USA-ban tucatnyi per zajlik a társaság ellen, több európai nagyvárosban is igyekeznek ellehetetleníteni a szolgáltatást, egy fővárosi rendeletre hivatkozva a magyar taxisok is erre készülnek.
Mikor jön az Uber Budapestre?
Pontos dátumot nem tudni, csak annyi biztos, hogy a társaság már hirdetésben keres vezetőt a magyar fővárosba.