Az elképzelt fizetésből szinte mindig engedünk: 10 álláskeresőből 9 hajlandó erre, ugyanakkor a beadott pályázatok kicsivel több, mint fele tartalmaz olyan állításokat, melyek nem felelnek meg a valóságnak ? tehát elég gyakran füllentünk is. A magyar álláskeresők háromnegyede szerint pedig a vonzó külsővel rendelkezők előnnyel indulnak a toborzás során.
A legfontosabb sikertényezőnek a ?kémia beindulását?, vagyis a leendő munkaadó és munkavállaló között már az interjún kialakuló kölcsönös szimpátiát tartották a Jobinfo.hu friss kutatásában a megkérdezettek.
Jelentkezne olyan állásra, ahol nem felel meg 100 százalékig a feltételeknek? ? kérdezték a kutatásban. A válaszadók több mint fele (58 százaléka) saját bevallása szerint akkor is beadja jelentkezését, ha nem minden paraméterben felel meg a kiírt pozíciónak.
?Figyelembe véve azt, hogy a megkérdezettek közül az éppen állást keresők már több mint fél éve nem találnak megfelelő munkahelyet, ez nem is tekinthető kirívó értéknek. Nemek szerinti bontásban az látszik, hogy a leendő munkaadóknak elsősorban a férfiakra kell e tekintetben odafigyelniük, körükben ugyanis 15 százalékkal több a pályázati feltételeknek csak részben megfelelő jelentkező? ? mondta Kristók Balázs, a Jobinfo.hu vezetője.
A nők kevésbé alkuképesek
A magyarok közel kétharmada az adott pozícióban kapható átlagos kereset alapján szabja meg fizetési igényét, 31 százalékuk számára ugyanakkor a korábbi bér a mérvadó. Amikor azonban konkrét bértárgyalásra kerül a sor, 10 munkavállalóból 9 hajlandó lejjebb adni a korábban elképzelt összegből.
?Azok közül, akik engednének egy ilyen szituációban, minden második maximum 10 százalékról mondana le, 30 százalék feletti engedményt pedig a megkérdezettek mindössze 5 százaléka tudna lenyelni. Vizsgálatunk alapján a nők saját bevallásuk szerint kevésbé hajlandók alkudni. Ez talán azzal magyarázható, hogy a magyar fizetések a nemek tekintetében még mindig diszkriminatívak: egy férfi ugyanazért az állásért többet kérhet, mint egy nő, és talán a hölgyek éppen ezért kevésbé hajlandóak bérengedményre? ? mondta Kristók Balázs.
Az állásinterjúra történő felkészülés során egyébként leggyakrabban az adott cég weboldalát nézik meg és lapozzák át a pályázók. A kutatásból az is kiderült, hogy egyre fontosabbak azok az információk is, amelyek a közösségi médiában olvashatók a cégről: az állásinterjúra készülők 40 százaléka keres rá a leendő munkaadóra fórumokon, illetve az ismertebb közösségi felületeken.
Csinosak előnyben?
A kutatás arra is kereste a választ, hogy a magyar munkavállalók szerint milyen tényezők tudják pozitívan befolyásolni egy állásinterjú kimenetelét.
?Négy magyarból három gondolja úgy, hogy azok, akik csinos és vonzó külsővel rendelkeznek, több eséllyel indulnak a nyitott pozícióért folyó versenyben? ? mondta Kristók Balázs.
A szakmai faktorokat vizsgálva az álláskeresők szerint sorrendben legfontosabb tényezők a leendő munkaadó és munkavállaló között már az interjú során kialakuló kölcsönös szimpátia, a szakmai tapasztalat és felkészültség, valamint a személyes ismeretség. Ezekhez képest a végzettség, valamint az életkor a munkavállalók szerint nem játszik akkora szerepet a végső döntésben.