Az illegális kereskedelem miatt alacsony a gépjárműalkatrész-üzletek forgalma – állítja a GÉMOSZ.
Az autójavítás ma Magyarországon évi ezer milliárd forintos forgalmat produkál, ebből 350 milliárd forint a munkadíj, míg 650 milliárd az alkatrész ára, ez utóbbi 55-60 százaléka illegális forrásból származik, ez okozza a hivatalosan kimutatott alkatrészkereskedelmi adatok csökkenését – mondta Gablini Gábor, a Gépjármű-Márkakereskedők Országos Szövetségének (GÉMOSZ) elnöke.
A KSH adatai szerint miközben az új autók forgalma évek óta emelkedik, addig a használt autók és az alkatrészek forgalma csökken. A mindhárom területet magába foglaló gépjármű- és járműalkatrész értékesítés a legfrissebb adatok szerint májusban 8,9 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. Januárban még 3,2 százalékkal nőtt az eladás, amely februárban 1,8 százalékos csökkenésbe váltott, márciusban 6,7 százalék, áprilisban 5,9 százalék volt az esés. A KSH kimutatása szerint az idei első negyedévben az új gépjármű forgalom 84,3 milliárd, a használt gépjárműforgalom 25,2 milliárd, míg az alkatrész eladás 53 milliárd forintot tett ki. A teljes gépjármű kiskereskedelem 32 százalékát adta az alkatrész forgalom az első három hónapban.
Gablini Gábor kiemelte: az új alkatrészek, valamint az olaj is csak részben származik legális forrásból. A raktárak egy része – ahonnan a kiskereskedelembe kerülnek az alkatrészek és az olaj – bejelentett, míg a másik része nem ismert az adóhatóság előtt. Ehhez társulnak még a távol keleti termékek. „Nem véletlen, hogy a műszaki hibából származó balesetek Magyarországon gyakoribbak az európai átlagnál” – tette hozzá Gablini Gábor. A probléma megoldását nehezíti szerinte az, hogy gyakorlatilag – a létszám szűkítése miatt – megszűnt a szervizekben és az alkatrész boltokban az ellenőrzés és a nem megfelelő alkatrészek miatti szankcionálás, amit korábban a közlekedési főfelügyelet végzett.
Ezért lobbizik a kormánynál a GÉMOSZ, valamint a Magyar Autós Szakmai Szövetség az illegális alkatrész kereskedelem és -javítás visszaszorításáért – mondta Gablini Gábor. Kitért arra is, hogy a kiskereskedelmi adatokban a használt autók forgalmából csak a legális kereskedők által eladott járművek jelennek meg. Eközben e forgalom 70 százalékát is eléri a statisztikában nem szereplő magánimport, pedig ennek csak csak a töredéke valós magánbehozatal. A döntő hányadot „eldobható telefonszámú nepperek” bonyolítják, akik magán importnak álcázzák az üzletszerű tevékenységüket, amely után adót nem fizetnek. Ebben a forgalomban jönnek be a roncsautók is, amelyek alkatrészként jelennek meg a piacon – mondta a GÉMOSZ elnöke.