Vezetői elkötelezettség nélkül az adminisztrációs megoldások nem hatékonyak, derült ki üzleti környezetszennyezéssel foglalkozó rovatunkból csütörtökön reggel. A Transparency International Magyarország által végzett felmérésből kiderül: komoly károkat is okozhat, ha nincs megfelelő szabályrendszer.
Üzleti etikával foglalkozó sorozatunkban korábban szó volt arról, miért fontos, hogy a vállalatok a tisztességes megoldások mellett kötelezzék el magukat. Dr. Rechnitzer Dórától, Transparency International Magyarország üzleti programok vezetőjétől azt kérdeztük: ha egy vállalatvezető úgy dönt, hogy holnaptól ő is rendet tesz saját cégében, hogyan érheti el, hogy minden munkatársa megértse ezt és ugyanúgy gondolkodjon, járjon el?
A szakértő elmondta: A Telenor és a Transparency International Magyarország a Figyelő Top200 kutatás részeként nem reprezentatív felmérést végzett a legsikeresebb magyar vállalatok körében a korrupció elleni megoldásokról. Ebben sok céget, esettanulmányt és megoldást tanulmányoztunkk, és összességében azt tanácsoljuk a vállalatoknak, hogy alkalmazzák azokat az olyan jól bevált szabályrendszereket, mint az etikai kódex, bejelentővonal, összeférhetetlenségre és egyéb esetekre vonatkozó nyilatkozati rendszer, mondta Dr. Rechnitzer Dóra.
Két dolgot azért nagyon fontos kiemelni, tette hozzá: először is, hogy ez egy hosszabb folyamat, időt és energiát kell szánni arra, hogy tréningeljük, képezzük a munkatársakat. Ahhoz, hogy az új irány beépüljön a mindennapi gyakorlatba, nem elég elmondani, mi a helyes és a helytelen. Beszélgetésekre és oktatásra is szükség van, meg kell vizsgálni, melyek azok a helyzetek, a melyekkel a munkatársak találkozhatnak, amelyeket fel kell ismerni és kezelni kell.
Ami ennél azonban fontosabb, és ez kiderült a kutatásból, hogy a vezető felelősségteljes e és példamutató főnök legyen. Érdekes volt látni a felmérés eredményeként, hogy hiába vértezi fel magát adminisztrációs etikai eszközökkel egy vállalat, ha a nincs mögötte komoly vezetői elkötelezettség.
A leggyakoribb vezetői dilemma az, amikor az üzleti érdek és az elvek ütköznek. Vannak olyan piaci helyzetek, tipikusan ilyen az eufemizmussal szólva ügymenetkönnyítő kifizetés, magyarán a csúszópénz. Kézenfekvő lenne azzal érvelni, hogy fizessünk, mindenki jól jár, a vállalat üzleti érdeke az elsődleges. Ha viszont így teszünk, honnan tudjuk, hogy az alkalmazottunk nem menti fel magát ugyanilyen logikával, amikor engedi korrumpálni magát? ? teszi fel a kérdést a szakértő.
Amit tanácsolni lehet a cégeknek: nem szabad megengedni, hogy a vezetők mentességet kapjanak az általános szabályok alól. Magyarországon azt szoktuk meg, hogy az igazgatókat nagy tisztelet övezi, ők döntenek súlyos milliókat jelentő és a cég jövőjét érintő kérdésekről, nagy a felelősség rajtuk, ezért sokszor hajlamosak vagyunk megértően elnézni, ha kivonják magukat a saját szabályaik alól. Pedig éppen fordítva kellene működnie. A vállalatvezető példakép, ezért sokkal szigorúbbnak kell lennie saját magával, mint mással ? mondta a szakértő.