Millásreggeli - a gazdasági muppet show

  • ÉLŐ ADÁS
  • MŰSORTÁR
  • PODCAST FELIRATKOZÁS
  • VAN BARÁTUNK: RADIOCAFÉ
  • EPIC STORIES

Egy edénykészletet nagymama?

2014-06-26

A károsultak panaszkodnak, a hatóságok küzdenek ellene, a tisztességes vállalkozások elítélik, mégis él és virul az átverős termékbemutató.

Ki ne hallott volna olyan történetet, mikor idős embereket meghívnak ebédre, utazásra, vagy egészségügyi vizsgálatra INGYEN. Aztán ennek örve alatt rábeszélik őket méregdrága termékek vagy szolgáltatások igénybevételére. Edénykészlet, üdülési jog, egészségügyi segédeszközök cserélnek ilyenkor gazdát. Enyhébb esetben csak megtévesztik az időseket durvább esetben erőszakosak is velük. Ha pedig aláírták a szerződést, a legtöbbször nincs mese, nem lehet megszabadulni a szükségtelen termékektől, ki kell köhögni az árukat.

A rengeteg panasz miatt az elmúlt években beindultak a hatóságok is. A fogyasztóvédők, a versenyhivatal ellenőriz, büntet. Egy korábbi statisztika szerint a fogyasztóvédők az általuk ellenőrzött termékbemutatók 76 százalékánál találtak szabálytalanságot. A legtöbbször egyszerűen átverik a gyanútlan fogyasztókat. Nem mondják el, pontosan mit és milyen feltételekkel szeretnének eladni és arra sem hagynak időt, hogy a delikvens gondolkodhasson az ajánlaton vagy utána nézhessen az adott termék vagy szolgáltatás valódi értékének. A tisztességtelen módszerekkel aztán komoly extraprofitra tesznek szert.

Nem kis összegről lehet szó, hiszen a tisztességes vállalkozásokat tömörítő Közvetlen Értékesítők Szövetsége szerint e kereskedelmi forma forgalma 2012-ben 50 milliárd forint volt. Azt egyébként az érdekképviselet is elismeri, hogy előfordultak esetek, amikor tisztességtelen cégek a termékbemutatók során a fogyasztókat  átverték, ugyanakkor rámutat, hogy a termékbemutató csupán egy módszer, ami nem eleve tisztességtelen. Megjegyzik, hogy a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytató cégek által okozott kár a teljes forgalomhoz viszonyítva nem meghatározó. (A Közvetlen Értékesítők Szövetsége (DSA) 1993-ban alakult, jelenleg 13 tagja van, közöttük az Amway, az Avon, az Oriflame, a Herbalife magyarországi kereskedelmi központja. Ez a 13 cég az ágazat éves forgalmának csaknem 70 százalékát lefedi.)

Az átverős termékbemutatók azonban megállíthatatlanul szerveződnek tovább, aminek több oka is van. Egyrészt nehezen vonhatóak felelősségre, mivel kis cégekről van szó. Ha lebuknak, a tulajdonosok bedöntik a céget, alapítanak egy újat és folytatják, ahol abbahagyták. Másrészt már lebuktatni is egyre nehezebb őket. A hatóságok figyelme miatt például szűrik a hallgatóságot, illetve egyre burkoltabban, körmönfontabban fogalmaznak, hogy ne lehessen rájuk bizonyítani semmit sem. Hogy meddig folytatódik mindez? Valószínűleg addig, amíg lesz bepalizható idős ember. És ez bizony szomorú…

Kategória: Egyéb

  • MÉDIAAJÁNLAT
  • FELTÉTELEK
  • ADATVÉDELEM
  • ÁSZF
  • IMPRESSZUM
  • KAPCSOLAT
  • STÁB
  • GALÉRIA

Copyright © 2025 · Millásreggeli - minden jog fenntartva!