Esetenként már többe kerülnek a jó állapotú Trabantok és Wartburgok a gyártás több mint két évtizeddel ezelőtti leállítása előtti új áruknál – írja a német Die Welt lap online kiadása.
A német szövetségi gépjármű nyilvántartó hivatal, a flensburgi Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) adatai szerint 32.485 forgalmi engedéllyel rendelkező Trabant rója a német utakat, holott számuk 20 évvel ezelőtt, 1993-ban még 920.162 volt. Wartburgról mindössze 7195 van forgalomban a 20 évvel ezelőtti 402.590 után. Németország nyugati tartományaiban 6742 Trabant és 808 Wartburg van bejegyezve.
Arról, hogy pontosan mennyi 30 év feletti Trabant és Wartburg gépkocsi kapta meg az „oldtimer” besorolást, a KBA nem rendelkezik adatokkal. A 15 és 29 év közötti korú és még eredeti állapotban lévő autók az úgynevezett „youngtimer” kategóriába esnek. A Németországban forgalomban lévő autók 13,5 százaléka ilyen. A még forgalomban lévő „DDR-klasszikusok” többsége is valószínűleg eredeti állapotában van.
Tévhit, hogy az oldtimerek kizárólag nagy értékű régi autók lennének – hangsúlyozta a Die Welt cikkében a német autókereskedők és szervizek szakmai képviseleti szervezete, a bonni ZDK járműtörténelmi szakértője, Andrea Zeus. „Érzelmeket ébreszt és felkelti az érdeklődést bármi, ami ritkaságszámba megy” – mutatott rá.
Hosszú éveken át párszáz euróért cseréltek gazdát a Trabantok. Manapság azonban az interneten már 225 euró és 10 ezer euró között lehet találni hirdetéseket. A legnagyobb ritkaság és ezért a legdrágább is a Trabant nyitott, vászontetős változata.
Megalapozatlannak tűnnek azok az aggodalmak, hogy a gyártás befejezése miatt már ne lehetne Trabant vagy Wartburg alkatrészekhez jutni. Sokan halmoztak fel eredeti alkatrészeket és van utángyártás is – mondta Andrea Zeus. Sőt, van egy kifejezetten Trabant alkatrészekre szakosodott internetes áruház is. (Millásreggeli/MTI)