Akár beszerzési, akár értékesítési vonalon kifizetődő lehet hosszú távon az a látszólag ellentmondásos üzleti magatartás, ha bizonyos esetekben egy-egy üzletet veszni hagyunk, még akkor is, ha az átlag feletti megtérüléssel kecsegtet.
A skandináv térség vállalatai között egyáltalán nem ritka, hogy üzleteket veszítenek el akkor, ha az etikai kérdéseket vet fel. ?Hisszük azt, hogy ez hosszú távon kifizetődik. Ha nem csak a rövid távú előnyökre koncentráló jutalék- vagy bónusz rendszert teremtünk, hanem azt is figyelembe vesszük, hogy egy üzlet hosszú távon mennyire fenntartható, akkor ez a látszólagos ellentmondás feloldódik.? ? mondta kedden üzleti rovatunkban Tóth Levente, a Telenor vállalati értékesítési vezetője.
Az értékesítés és a beszerzés az a két terület, ahol a vállalatok leginkább interakcióba léphetnek egymással, ezért itt kell legjobban odafigyelni arra, hogy adott cég hogyan működik ezeken a területeken. Az etikai normáknak nem megfelelő üzleti magatartásformák elkerülésére Tóth Levente három pontban összefoglalva ad útmutatást.
1. Kommunikáció
A válallatnál az alapértékek kommunikálása nagyon fontos. Mit lehet? Mit nem lehet? Ezzel párhuzamosan a vezetői példamutatás jelentőségét kell kiemelni. A pozitív minta nehezíti az ?önfelmentést? a kollégák körében.
2. Folyamat kontroll
Olyan folyamatot kell működtetni mind beszerzési, mind értékesítési oldalon, ahol nem egy ember kezében van az összes döntési pont, hanem több kézen keresztülmegy egy üzlet és az több ponton jóváhagyásra kerül.
3. Piaci ismeret
A hatékony ellenőrzéshez tudni kell, hogy hol a piaci ár. Ezeknél jóval drágább, vagy lényegesen olcsóbb áron kötött üzletek gyanúsakká válhatnak. Ezeknek érdemes lehet utánanézni.
A Telenor díjjazza a korrupciómentes üzletvitelt. Nevezze be Ön is vállalkozását!
Tóth Levente szerint kölcsönös a felelősség beszerzők és értékesítők között, hogy olyan üzleteket kössenek, amelyek hosszú távon fenntarthatók. Csak nagyon rövid távú előnyt hozhat ugyanis, ha olyan árakat harcol ki egy vállalt, amelyek a szállító cég részéről hosszú távon nem fenntarthatók.