Gyereknapra általában könyveket, édességet vagy játékot kapnak a gyerekek, de a játékboltok értékesítés növekedése ilyenkor korántsem olyan jelentős, mint húsvétkor, mely az éves forgalomnak akár 16-20 százalékát is jelentheti. Inkább a húsvét a ?kis karácsony?, nem a gyereknap, a játék kereskedelem sokkal szezonálisabb, mint a legtöbb ágazat.
A húsvéti forgalomnövekedés igen jelentős a Formatex Kft. tulajdonában lévő Játéksziget bolthálózatban, körülbelül 5-7000 forintos átlagos kosárértékkel, mely a karácsonyi 12-15000 forintos átlagos vásárlás fele, de a gyereknap kapcsán nincs ennyire szembetűnő ugrás. Körülbelül átlagosan 3200-4000 forintért vásárolnak a vevők május vége felé, és általában a kreatív játékok a legnépszerűbb termékek ? mondta Borhi János ügyvezető. Az idei év slágerei a Glitza csillámtetoválások, a színezhető Color Me Mine táskák, illetve a Plüssgombóc figurák. A fiúknál pedig még mindig sláger termékek a gyűjthető Kukabúvár figurák, illetve az XShot fegyverek.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség adatai szerint egy-egy család átlagosan 15 ezer forint körül költ a húsvéti ünnepekre. A GfK Hungária Háztartáspanel adatai szerint ilyenkor fogy az éves édesség fogyasztás 4 százaléka, ami hasonló a Valentin-napi mennyiséghez. Gyereknapon a gyermekek számára oly kedvelt ajándéknak számító édességek terén nem tapasztalható kiugrás, hiszen a GfK adataiból az látszik, hogy még akár nőnapra, vagy anyák napjára is többet vásárolnak a különféle finomságokból.
A játékkereskedelem sokkal szezonálisabb az édesiparnál, ugyanis a karácsonyi vásárlások idején realizálják az éves forgalmuk 60-70 százalékát. A legtöbb szektor sokkal kevésbé kiegyensúlyozatlan; például a háztartások napi fogyasztási cikk vásárlásaiból származó összforgalomnak csupán mintegy 10 százaléka esik az év utolsó hónapjára, bizonyos műszaki cikkeknek a negyede realizálódik a karácsonyi szezonban, sőt az online kiskereskedelemnek is körülbelül 25 százaléka.
A játékkereskedők különböző új termékkategóriákkal és nyár eleji kuponos akciókkal igyekeznek az erős szezonalitás miatti forgalomingadozást kiegyenlíteni. Ilyenek a kültéri játékok akciós kínálatai, vagy az iskolai szünetre gondolva különböző vizes játékok bevezetése, ill. jégkrém, jégkása készítő készletek piacra dobása.