Tizenötmillió forint bírságot szabott ki a Ryanair Limitedre a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), mert a társaság a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, amikor a kedvezményes repülőjegyeket népszerűsítő kampányában valótlan tájékoztatást adott a fogyasztóknak, illetve legfontosabb szerződéses feltételeit nem tette magyarul is hozzáférhetővé.
A Ryanair a Malév csődjét követően, 2012. február 3. és 29. között különböző kommunikációs felületeken (televíziós és rádió reklámokban, újságokban, honlapján) megjelent tájékoztatásaiban kedvezményes áron kínálta repülőjegyeit.
A versenyhatóság megállapította, hogy a vállalkozás tájékoztatásaiban nem megfelelő módon hívta fel a fogyasztók figyelmét a jegyvásárlással járó, a fogyasztók által jellemzően fizetendő járulékos költségekre (az úgynevezett foglalási adminisztrációs díjra).
Egyes reklámokban ugyanis ez a díjat nem, vagy a fogyasztók által nem észlelhető módon tüntette fel, míg más hirdetésekben megjelent ugyan, azonban a ténylegesen felszámított mértéknél alacsonyabb összeggel.
A Ryanair azon állítása sem felelt meg a valóságnak, hogy a hirdetett kedvezményes jegyárak valamennyi Budapestről indított úti cél esetében igénybe vehetők, mivel a kedvezményes jegyeket csak néhány, kampányonként eltérő, meghatározott úti célra lehetett igénybe venni.
A GVH a fenti jogsértések elkövetéséért tizenötmillió forint bírság megfizetésére kötelezte a vállalkozást. A bírság meghatározásánál súlyosító tényezőként értékelte, hogy a jogsértés közel két hónapot ölelt fel, továbbá, hogy az intenzív kampánynak köszönhetően a fogyasztók széles körét érintette. Szintén súlyosító körülményként vette figyelembe, hogy a Ryanair már korábban is tanúsított a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást.
Enyhítő körülménynek minősült ugyanakkor, hogy a fogyasztókat nem érte jelentős kár, hiszen az előzőektől függetlenül is igen alacsony árak ellenében repülhettek a Ryanair-rel, továbbá az is, hogy a vállalkozás később önként módosított tájékoztatási gyakorlatán.
A GVH ugyancsak tisztességtelennek találta, hogy a cég a magyar fogyasztókat megcélzó hirdetéseit magyar nyelven tette közzé, de szolgáltatásának legfontosabb feltételeit (így például az indulási időpontok változtatásának jogát vagy a repülőtéri illetékek változása esetén a különbség fogyasztókra történő áthárítását) 2012. március 29-ig nem lehetett elérni magyarul. Ezt azonban a versenyhatóság nem szankcionálta bírsággal, mivel a vállalkozás 2012. március 30-án teljes honlapját (és ennek keretében az utazási feltételeket is) önként elérhetővé tette magyar nyelven is, és a köztes időszakban díjmódosításra nem került sor.
A GVH vizsgálta továbbá a vállalkozásnak a kedvezményes jegyek foglalási, utazási feltételeiről, a Magyarországról induló járatok számáról, illetve a Ryanair által kiosztott ingyenes repülőjegyek felhasználási feltételeiről adott tájékoztatásait is, azonban a beszerzett információk alapján ennek vizsgálatát megszüntette – közölte a versenyhatóság. (Millásreggeli/MTI)