A magyarok zöme kávézik. A folyamatos áremelkedéssel nem bírt a piac, zsugorodás figyelhető meg, ugyanakkor a minőségi szegmensekben hajlandóak többet költeni és új ízeket felfedezni a fogyasztók. A kávékultúrában sokat fejlődtünk, de a robbanás még várat magára.
A kávé továbbra is népszerű ital Magyarországon: tízből kilenc háztartás vásárolt kávét 2012 első tíz hónapjában, áll a GfK Hungária legújabb felmérésében. A fogyasztók ráadásul egyre többet is fordítottak rá, hiszen míg 2011 január-októberben egy átlagos vásárló közel 7400 forintot költött kávéra, addig 2012 azonos időszakában ez az összeg már megközelítette a 8000 forintot. Ezek az adatok azonban csalókák, a növekedést az átlagosan 15 százalékos áremelkedés okozta, mennyiségben mérve a piac hat százalékkal csökkent.
Már egy évvel ezelőtt is látszott, hogy a jelentős áremelések hatására módosultak a fogyasztók kávévásárlási szokásai, és ez az átrendeződés 2012 egészében is folytatódott. Ugyan a kávépiac minden szegmensében jelentős mennyiségű vásárló morzsolódott le, és a piac általában zsugorodott és az olcsóbb termékek felé mozdult, mégis egyre népszerűbbek lettek a drágább kávét gyorsan elkészítő automata és kapszulás készülékek, a GfK szerint.
Az elmúlt két-három évben a kávétermékek folyamatosan drágultak, a fogyasztók egy része ehhez hozzá is szokott, és ugyan egyre drasztikusabban reagálnak áremelésekre, a kávét kedveltsége miatt továbbra is vásárolják. A kávé vásárlóinak aránya tehát nem csökken drámai módon ? ez továbbra is 90 százalék a GfK által mért tíz hónap alatt. A legnagyobb szegmensben, az őrölt-pörkölt kávénál a vásárolt mennyiséget visszafogták a háztartások és egyre inkább elmozdultak az olcsóbb, főként sajátmárkás termékek irányába, állapította meg a kutatás. Ez azért érdekes, mert olyan szegmensben történt, amelyről az általános nézet az, hogy a minőség, az egyedi ízvilág, és a márkaerő dominál.
Fő kávészegmenseket fogyasztó háztartások aránya (penetráció), 2011. január-október és 2012. január-október (az adatok százalékban kifejezve ? forrás: GfK Hungária)
Az elmúlt években rengeteget fejlődtünk kávéfogyasztási szokásainkban, mondta csütörtök reggeli műsorunkban (2013.01.17) Gulyás Csaba, kávészakértő. Cége, a William Stone Magyarország Kft. saját pörkölésű, kézzel válogatott, ültetvényszelektált minőségi kávék forgalmazásával foglalkozik. Ebben a piaci rétegszegmensben fejlődés és növekedés figyelhető meg, és ez elsősorban a kávézók, bárok és éttermek kínálatában figyelhető meg. A jelenség világszerte megfigyelhető, itthon az igazi áttörés még nem érkezett el a szakértő szerint.
Egyre elterjedtebbek az olyan kávézók, akik külön barristát foglalkoztatnak a kávék elkészítésére, és kínálatukban olyan arabica kávék szerepelnek, mint az etiópiai Sidamo, a brazil Pico Mirante, a salvadori Finca el Cashal vagy a dominikai Barahona ? mondta Gulyás Csaba. A szakértő szerint, ahogy a boroknál, úgy a kávéknál is kiemelkedően fontos a termőhely, mely jelentősen befolyásolja a babkávék aromavilágát. Míg korábban alapvetően robustából készült kávét fogyasztott a magyar közönség, az érdeklődés mára egyre inkább ezek felé a zamatosabb, karakteresebb arabica kávék felé tolódik, mondta Gulyás Csaba. Ezek a kávék gasztronómiai élményt jelentenek a fogyasztóknak, mindenki megtalálhatja az ízléséhez leginkább passzolót, tette hozzá. A teljes interjút itt lehet meghallgatni!