Az Egyesült Államokban és Ázsiában nem állnak rosszul az autóipari cégek, az Amerikában kormányzati segítséggel megmentett konszernek tavaly már szép profitról adhattak számot ? igaz, ennek ára volt ? Kínában pedig minden vészharangkongatás ellenére jól megy a piac. Úgy tűnik, egyedül Európában nincs válasz arra, hogy 2013 mit fog hozni.
Az európai piaci helyzet kilátástalanságát tükrözik azok a hírek, melyek már tavaly októberben felreppentek a PSA-csoport Opel akvizíciójáról. Igaz, akkoriban mindenkit hírbe hoztak azzal, hogy megvenné a patinás, de a GM-nek hóról hóra veszteséget termelő német márkát, még a hasonlóan rossz bőrben lévő Fiatot is.
Azóta már több pletyka, ill. lehetséges forgatókönyv kering, melyek a Fiat, Opel, Citroen és Peugeot együttműködéséről, összeolvadásáról szólnak, eddig mind csak pletyka szinten maradt. Hiába tagadta az erről szóló információkat Sergio Marchionne, a Fiat vezére, látszik, hogy az alapvetően középkategóriában gyártó nagy európai autógyárak bajban vannak, és keresik a megoldást.
Most az adott újabb löketet a híreszteléseknek, hogy a Le Monde francia napilap szerint egyenesen a francia kormány nógatja a PSA-t, hogy vásárolja meg az Opelt – mondta szerda reggeli műsorunk vendége, Várkonyi Gábor autóipari szakértő. Amit az Opel persze azonnal cáfolt.
A Volkswagen közben köszöni szépen, jól van, a fenti akvizíció pont annak lenne eszköze, hogy a franciák megállítsák a német cég előretörését. A nagyobbik baj azonban kettős, Várkonyi Gábor szerint: egyrészt a kínálati árpiramis közepéről elfogytak a vevők, akik inkább a használt autók felé fordulnak, másrészt pont ugyanezt a szegmenst hódítják el a dél-koreai gyártók, akiknél nagyon komoly felívelés jelentkezett az elmúlt években. Valaminek tehát történnie kell, különben a nagy európai gyártók saját piacukat kannibalizálják. Az amerikaiak gyárbezárásokkal és állami segítséggel vészelték ezt át. Állami dotáció a PSA-nál is van, nem is kevés, mondta Várkonyi Gábor, de a franciák és németek a drasztikus leépítéseket nem merik meglépni.
Itthon sem rózsás a helyzet: az újautó piac tetszhalott állapotban van, és bár élénkülés jelei mutatkoznak a használtautó piacon, az átlagár itt is stagnál. A Használtautó.hu adatai szerint a használtautó-forgalom 31 százalékát az alsó középkategóriába tartozó autók tették ki 2012-ben, ezek átlagára 1,09 millió forint volt. A közép- és felső középkategóriához (27 százalék) tartozó átlagár 1,84 millió forint volt, miközben a mini- és kisautók (együttesen 25 százalék) 798 ezer forintos átlagos értéken keltek el.
Emellett, a regisztrációs adó változása miatt az import használtautó-behozatal egyre nagyobb mértékben befolyásolja a hazai piacot: míg a behozott személygépkocsik 2010-ben alig 4 százalékát, 2011-ben 6,6 százalékát tették ki a hazai használtautó-vásárlások teljes mennyiségének, addig az idei évben ez az arány már elérte a 12 százalékot, írta az Origo. Tételesen a használtautó-behozatal volumene a 2011-es 31 ezerről ugrott egy év alatt 54 ezerre 2012-ben. A behozott járművek 45 százaléka alsó- és felső-középkategóriás személyautó volt, Várkonyi Gábor szerint nagyon aggasztó, hogy az alsó kategóriás autókból sok nagyon elavult, nagyon rossz állapotban lévő autót hoztak be.