Amerikában megszokott a szuperlatívuszok használata: Superman hazájában egyértelmű, hogy az amerikaifoci-csapatok döntőjét is Super Bowlnak kell hívni. Ha azonban az esemény mögötti számokat megnézzük, rájövünk: ez tényleg szuper.
Amerikai idő szerint vasárnap este játszották az idei Super Bowlt, az amerikaifoci-bajnokság döntőjét. A sport egyre népszerűbb itthon is, világszinten a döntőt már tavaly is rekordszámban, 111 millióan követték élőben, a képernyők előtt. Hétfő reggeli műsorunkban arról polemizáltunk, hogy vajon tényleg annyira fontos-e ez az esemény, hogy a vezető magyar internetes portálok top-sztoriban, élőben számolnak be róla?
A 47. Super Bowl döntőt a sportág szakértői minden idők egyik legizgalmasabbjának tartják. Ahogy az lenni szokott, nem kellett sokat várni a különféle statisztikákra, számokra, melyek közül mi most a sport helyett az üzleti jellegűekre voltunk kíváncsiak. A USA Today össze is gyűjtött egy halom számot, ezekből böngésztük ki a legérdekesebbeket.
Jegyárak
A legalacsonyabb ár 2119 USD volt (a legmagasabb áron 13 120 dollárért értékesítettek) a Ticketmaster internetes oldalán. Ha átlagárat nézünk, a 69 700 főt befogadó stadionba 2253 dollárért lehetett bejutni, ami így számolva 157 millió dolláros bevételt jelentett.
Tévéreklámok
A 2013-as reklámokat már az esemény előtt kiszivárogtatták a gyártók, a különféle videómegosztó oldalakon. A Mercedes Kate Uptonos videóját már a döntő előtt 5,5 millióan látták a YouTube-on. A Superbowl-ads.com adatai szerint a reklámokat 30 másodpercenként 3,8 millió dollárért értékesítették, de mivel a közvetítő CBS-nél gyakorlatilag minden hely elkelt, volt olyan reklám, amely 4 millió dollár fölött kelt el.
Ha csak azt a 35 reklámot vesszük, amit a cégek erre az alkalomra készítettek (volt, aki több reklámot is készített), akkor az mintegy 133 millió dolláros bevételt jelent.
Étel-ital
A National Chicken Council adatai szerint az amerikai háztartások 1,23 milliárd csirke szárnyat ettek meg a Super Bowl hétvégéje alatt, mindezt úgy, hogy a Nielsen adatai szerint a csirke szárny nagykereskedelmi ára 14%-al, 26 centtel lett drágább tavalyhoz képest. (Font súlyegységben számolva 2,11 dollár.)
Egyértelmű, hogy pizzából is ekkor fogy a legtöbb, 2012-ben csak éttermekben 4 millió pizzát értékesítettek. Ebben persze nincs benne a mélyfagyasztott, vagy a házilag készített. Egyedül a Pizza Hut 2 milliót adott el tavaly, és ez a szám idén is hasonló lesz. A Domino?s pizza lánc azt közölte, hogy a Super Bowl vasárnapja az év legforgalmasabb napja náluk, a futárok összesen mintegy 4 millió mérföldet tesznek meg.
A Saveonbrew.com adatai szerint a 2013-as Super Bowl alatt 50 millió tálca sör fogy el, emellett pedig mintegy 2 milliárd gallon (7,5 milliárd liter) víz, melynek gyógyító hatása így sem lesz elég, és kb. 7 millióan vesznek ki szabadságot a köbvetkező napra.
Turizmus
New Orleansban ez már a 10. Super Bowl, a Katrina-hurrikán okozta katasztrófa óta azonban csak az első. A városi turisztikai hivatal, a New Orleans Hotel & Lodging Association adatai szerint 125 és 150 ezerre tehető azok száma, akik erre a napra a városba érkeztek a játékra. A Hotels.com adatai szerint már január végén csak 30-40 kilométerre lehetett szállást találni a környéken, ott is csak 350 dolláros áron. A NOHLA adatai szerint a városban az átlag szobaár 500 dollár volt a háromcsillagos, 700 dollár fölött a négy, ill. ötcsillagos hotelekben.
A New Orleans Metropolitan Convention and Visitors Bureau számításai szerint a Super Bowl 300-400 millió dollár közti direkt költést eredményez majd a városban, más adatok szerint a teljes költés mintegy 432 millió dollárnyi bevételt hoz New Orleansnak. Ezért mondjuk költeni is kellett az infrastruktúrára: meccs helyszínéül szolgáló Superdome-ot 336 millió dollárból újították fel a hurrikán után, a Louis Armstrong nemzetközi repülőtérre 300 millió dollárt költöttek.
Az energiafelhasználás is óriási: a Superdome és környező intézményei mintegy 4600 megawatt áramot használtak fel a mérkőzés napján. Kérdés, hogy a közel 40 perces áramszünet miatt ez végül több lett, vagy kevesebb.
Fizetések
A Sportrac.com kiszámolta, hogy alapfizetéssel és mindenféle bónusszal, átigazolással, sérülési díjjal és egyébbel a Ravens játékosai összesen 130,9 millió dollárt értek, míg a 49ers 124,4 milliót. Tavaly a játékosonkénti fizetés 88 ezer dolláros rekordösszeg volt a nyertes csapatnak, és 44 ezer dollár a vesztesnek. Ez az összeg a számítások szerint jövőre már 92 ezer dollár lesz (a nyertesnek) 2020-ra pedig 130 ezer dollárra nő.
Magyarországon mennyire népszerű a sport?
Hétfői adásunkban telefonon beszélgettünk az első, 2004-ben alakult magyar amerikaifoci-csapat, a Budapest Wolves elnökével, Hubay Mátyással. Elmondta, hogy bár a sport egyre népszerűbb itthon, és a Super Bowlt is egyre többen követik, az európai szintet egyszerűen értelmetlen lenne összehasonlítani az amerikaival.
Az NFL még a 90-es években próbálkozott Európára átültetni a sportot és annak minden gazdasági aspektusát, akkor NFL Europe néven 8-10 város vett részt a programban, mondta Hubay Mátyás. Azok az NFL sztárok játszottak itt, akiknek éppen nem volt szerződése Amerikában, mellettük pedig ígéretes ifjoncok mutatkoztak be. A projekt nem volt igazán sikeres. Ausztriában viszont komoly hagyományai vannak a sportnak, ott már 25 éve működnek profi klubok. A hazai csapatok is itt tudnak igazán kitűnni, persze a büdzsét nehéz összehozni, mert itthon 95 százalékban önfenntartók a klubok, mondta Hubay Mátyás.