2023-ra az elektromos járművek futásteljesítménye éves szinten eléri a hagyományos hajtásúak jelenlegi futásteljesítményét. A realista forgatókönyv szerint 52 000, többségében hibrid, kisebb részben tisztán hálózatról tölthető gépjármű lehet ekkor Magyarországon, áll a PwC Magyarország legfrissebb, Merre tart az elektromos autók piaca? című tanulmányában.
Megfelelő szabályozási rendszerrel, infrastruktúrával és támogatásokkal ? melyeket például a közelmúltban első olvasatban elfogadott EU-s irányelv is ösztönöz ? a járművek száma akár 140 ezerre is ugorhat, állapítja meg a tanulmány, amely rámutat: az elektromos közlekedés elterjedése csökkenti a légszennyezést és a városi zajt, és hosszú távon segíthet az áramfogyasztás ingadozásának kiegyenlítésében.
A PwC szakértői az autógyártók termelési előrejelzéseit alapul véve két forgatókönyvet készítettek a hazai elektromos hálózatról tölthető gépjárművek számának előrejelzésére: a realista forgatókönyv szerint 2023-ra több mint 52 ezer lehet a számuk, ami a teljes gépjárműállomány 1,35%-át jelentené. Az optimista forgatókönyv szerint viszont a járművek 3,5%-a, azaz több mint 139 000 autó, kisteherautó, busz és motorkerékpár is tölthető lesz az elektromos hálózatról 2023-ban.
Erről a témáról kérdeztük hétfői műsorunkban Gyenes Pétert, a PwC Magyarország energetikai és e-mobility tanácsadó csoportjának menedzserét. A szakértő elmondta: ?Mindenképpen szükséges lenne, hogy egy megfelelő ösztönzési rendszer jöjjön létre mind az elektromos gépjárművek vásárlására, mind az elektromos töltőállomások telepítésével kapcsolatban.? Gyenes Péter szerint az Európai Unió elsősorban környezetszennyezés-csökkentési és innovációs célból ösztönzi az alternatív hajtású járművek elterjedését.
Kérdésünkre, hogy az elektromos járművek mennyire növelik majd az országos energiaigényt, Gyenes Péter elmondta: ?A növekvő elektromosjármű-szám csak igen kis mértékben növeli az országos energiaigényt, de simítani lehet vele az egyenetlen fogyasztást, így az erőműpark és a hálózat is jobban kihasználható.?
A Merre tart az elektromos autók piaca? című tanulmány itt érhető el, a reggeli beszélgetést pedig a lejátszóra kattintva lehet meghallgatni, a 20. perc körül kezdődik.