Egyre tudatosabban figyel a számlavezetéshez kapcsolódó költségekre a lakosság, ám egyelőre csak kevesen váltanak bankot vagy számlacsomagot, ha díjváltozást tapasztalnak ? derül ki a Budapest Bank megbízásából készült kutatásból.
A tavalyi felmérés óta a bankváltási hajlandóságot kifejező Banki Mobilitási Index értéke mindössze két ponttal nőtt (32,2 pontra). A kutatás szerint a lakosság csupán egynegyede hasonlítja össze saját bankja díjszabását más pénzintézetek ajánlataival, és csak minden tizedik ember tartja elképzelhetőnek, hogy bankot vált egy éven belül. Egyelőre a tranzakciós illeték sem alakította át a piacot vagy mozdította meg a banki ügyfeleket: a magyarok 55%-a egyáltalán nem érzékelt költségnövekedést az év eleje óta.
A többség elégedett a bankjával
A magyarok közel 90%-a elégedett a bankjával és megbízik benne ? derült ki a felmérésből. Többek között ennek is köszönhető, hogy a lakosság kétharmada azóta tart ki főbankja mellett, amióta annál először vett igénybe szolgáltatást, és nincs is más pénzintézettel kapcsolata.
A banki kapcsolatok átlagos hossza 7 év. Ugyanakkor azok, akik elégedetlenek jelenlegi bankjuk szolgáltatásaival, nagyrészt szintén nem keresnek más pénzintézetet, mert nem akarnak a bankváltással bajlódni, például mert úgy gondolják, hogy ez túl sok időt vesz igénybe.
A banki díjszabásokat kevesen hasonlítják össze
A válaszadók 85%-a időről időre ellenőrzi banki költségeit (1. ábra): elsősorban a havi számlavezetési díjra és az ATM használatának díjára figyelnek (2. ábra).
Arra viszont már csak a lakosság egynegyede fordít figyelmet, hogy ezeket más pénzintézetek ajánlataival is összehasonlítsa, amit főként az érdeklődés hiánya (45%) és az a vélekedés magyaráz, hogy a bankok ajánlatai nem térnek el jelentősen egymástól (33%), de sokan mondják azt is, hogy erre nincs elég idejük (23%), vagy nem igazodnak el az ajánlatok között (16%). A más bankokkal való összehasonlítás sem eredményez azonban nagyobb mobilitást: azok, akik más pénzintézetek ajánlatait is meg szokták nézni, mindössze 10%-kal nagyobb arányban tartják elképzelhetőnek, hogy bankot váltanak a következő egy évben.
A tranzakciós illeték hatását egyelőre kevesen érzékelték
A tranzakciós illeték bevezetése óta a magyarok több mint fele nem érzékelt költségnövekedést, és nem is vizsgálta felül bankja díjszabásait. Azok, akik észlelték a banki díjak emelkedését az év eleje óta, a leggyakrabban úgy reagáltak a díjemelésre, hogy csökkentették azoknak a tranzakcióknak a számát, amelyek költsége emelkedett (30%), 25%-uk szerint viszont olyan alacsony mértékű a változás, amely nem indokolja a bankolási szokásai megváltoztatását. Az elmúlt fél évben a bankon belüli számlaváltások aránya is elenyésző volt (az összes válaszadó 6%-át érintette), és a díjnövekedést érzékelők is ugyanilyen arányban kerestek bankon belül kedvezőbb költségű számlacsomagot. Az összes válaszadó közel 60%-a számára a költségnövekedés önmagában nem indok a bankváltásra, azonban havi 500 forintos díjemelkedés esetén már 30% venné fontolóra, hogy új szolgáltatót válasszon.
A növekvő árérzékenység sem vezetett még tettekhez
A piacon elérhető szolgáltatások díjaival kapcsolatos csekély érdeklődés azért is meglepő, mert a főbank kiválasztásakor egyre nagyobb szerepet kapnak a kedvező fenntartási díjak. A tavaly őszi mérés óta 9 százalékponttal nőtt azok aránya, akik fontos döntési szempontnak tartják a banki költségeket (63%). Ez maga mögé utasít minden egyéb választást befolyásoló tényezőt, köztük a bank hírnevét (59%), kiterjedt ATM- (52%) és fiókhálózatát (46%) és jól működő internetbankját (40%) is.
A váltáshoz a bankoknak kell aktivizálódniuk
Bár a lakosság 90%-a nem tervezi főbankjának leváltását a következő egy évben (3. ábra), de ha megkeresnék egy kedvező ajánlattal, a válaszadók fele már elgondolkodna, hogy kipróbáljon egy új bankot (4. ábra).
A megkérdezettek főként kedvező folyószámlacsomag-ajánlatok (51%) és számlanyitási akciók (41%) esetén fontolnák meg, hogy egy másik pénzintézetre váltsanak, míg a megtakarítási és hitelajánlatok kevésbé tudják megmozdítani az ügyfeleket.