Felborult kamionok, megsérült vagy ellopott rakományok: ezek jelentős gazdasági károkat okoznak a fuvarozóknak és megbízóiknak. A legtöbb kárt megfelelő szállítmánybiztosítás megléte esetén a biztosítók megtérítik. De hogyan lehet legjobban védekezni?
Szállítmánybiztosításból a magyarországi biztosítók évente összesen 2-3 milliárd forintos díjbevételt érnek el, miközben a károkra fordított összeg évi 1-1,5 milliárd forint között mozog ? a CIG Pannónia közleménye szerint. Ennél a biztosítónál az elmúlt évben az egy káreseményre jutó átlagos kárráfordítás mintegy 400 ezer forint volt, a károk mintegy 80%-a közlekedési balesetből, helytelen rakodásból, illetve a hűtőberendezés meghibásodásából származott.
A tapasztalatok szerint a káresemények eredete a szállított áru jellegétől is nagyban függ. Darabáru (pl. élelmiszer-, textil-, papír-, faipari cikkek) szállításánál a mechanikai igénybevételből származó károk a legjellemzőbbek, így gyakoriak az áru rázkódásából, leeséséből adódó sérülések, ezen kívül előfordul a szállítmány részleges vagy teljes eltulajdonítása is. Az ömlesztett termékeknél (pl. gabonaszállítmányoknál) ezzel szemben az áru szóródása, átázása, a belső páralecsapódás illetve a mikroorganizmusok okozta penészesedés, valamint a baktériumok, rovarok, rágcsálók okozta károk jelentik a legnagyobb veszélyforrást.
Megfelelő óvintézkedésekkel egyébként a károk többsége megelőzhető, vagy a gyakoriságuk csökkenthető. A káresemények esetén a kár bekövetkeztének körülményein túl a biztosító szakemberei azt is vizsgálják, hogy a biztosított fél eleget tett-e kármegelőzési kötelezettségének.