Sorra nyerik az európai díjakat a magyar fesztiválok, közben sokan érzik úgy itthon, hogy nem tudják kifizetni a belépők árát. A zeneletöltés miatt többet koncerteznek az előadók, de vastagabban fog az ügynökségek ceruzája is.
Ahogy a zeneipar átalakul és a zenekarok koncertezéssel pótolják az illegális letöltések miatt kieső bevételeket, úgy egyre jellemzőbb az, hogy vastagabban kezd fogni az ügynökök ceruzája a szerződéseknél, mondta csütörtök reggeli műsorunkban Szép Fruzsina, a Sziget programigazgatója. Ez kicsit paradox helyzet, mégis úgy tűnik, ebbe az irányba haladunk, tette hozzá.
Szerdai műsorunkban éppen arról volt szó, hogy a zeneipar hogyan alakul át, és hogy a lemezkiadó cégek, ill. zenészek hozzáállása mennyire változik meg. Annyi biztos, hogy a zenészek közül sokan a fellépésekre helyezték a hangsúlyt. Egy fesztiválszervezőnél azonban kérdéseket vet fel, hogy mennyivel emelhető még egy produkció tiszteletdíja, amikor a fesztiválok belépői sok esetben már így is a tűrésküszöb magasságában vannak. Pedig egy fesztiválnak ki kell termelnie az összes kiadást a jegybevételből, és itt nem csupán a zenekari díjakra, de a teljes infrastruktúrára, marketingre, pr-ra is gondolni kell, mondta Szép Fruzsina.
Éppen ezért lehet kontraproduktív az a folyamat, ami a fellépők gázsijának emelkedésével elindult, fogalmazott a programigazgató. A Sziget fesztivál mindennek ellenére sikeresen működik, ezt 2012-ben a Festival Awards Europe nemzetközi versenyen, nagyfesztivál kategóriában elért első helyezett is bizonyítja. Ugyanezen a versenyen nyert idén közepes fesztivál kategóriában szintén a Sziget-portfolióban lévő Balaton Sound is.
Best practice-ként is szolgált már a Sziget fesztivál, mégpedig nem is akármilyen porondon: a világ egyik legismertebb fesztiválja, a dániai Roskilde fesztivál a Sziget által bevezetett Metapay fesztiválkártyás megoldást ugyanis sokan nem merték bevállalni Európában, tartván annak fogadtatásától. Ehhez szolgált útmutatásként a Sziget, a dán szervezők az itteni tapasztalatokkal felvértezve vezették be a módszert ? mondta Szép Fruzsina.
Arra a kérdésre, hogy mennyire kerültek a díjakkal előtérbe a hazai fesztiválok, Szép Fruzsina elmondta: ezek a díjak elsősorban a presztízs értéket növelik, az ügynökségek, impresszáriók ilyenkor gratulálnak, de számukra a pénz a lényeg: az, hogy milyen összeget kínálnak a fellépőikért. Ehhez kapcsolódóan, sok olyan kritika éri a Szigetet, hogy egyre több a külföldi látogató, akikre ?szabják? a szervezők a koncerteket, eseményeket. Szép Fruzsina elmondta: számukra nagyon fontosak a hazai látogatók és évről évre megpróbálnak olyan belépőárakkal dolgozni, melyek még elfogadhatóak a hazai közönség számára is, és méltányos árérték arányt képviselnek.
A teljes beszélgetést itt lehet meghallgatni!