Technikailag ugyan készen áll a bevezetésre az e-útdíj, gyakorlatilag azonban ez korántsem biztos ? hívta fel a figyelmet hétfői műsorunkban a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság. Az e-útdíj jelentős többletkiadásokkal is jár majd, a Waberer?s számításai szerint nekik például évente 4 milliárd forinttal.
Hétfő reggel Kiss Pétert, a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság elnökét faggattuk a július 1-től bevezetésre kerülő e-útdíj ügyében. Az MLBKT és több más szakmai szervezet arra kérte a jogalkotókat, hogy legalább 1 hónappal halasszák el a bevezetést, mert szerintük a fuvarozók és logisztikai társaságok nincsenek felkészülve a bevezetésre. Rengeteg gyakorlati kérdés van, melyek káoszhoz vezethetnek, mondta Kiss Péter, aki hozzátette: biztosan kell számítani fennakadásokra a fuvarozásban.
Az MLBKT szakmailag megalapozottnak tartja a használat-arányos elektronikus útdíj elvét és bevezetését, mondta. A lehető legnagyobb mértékben biztosítani kell a verseny-semlegesség elvét, és azt, hogy a használó és a szennyező fizesse meg az infrastruktúra költségeit, kiemelten fontos a környezettudatos logisztika támogatása, tette hozzá.
Ugyanakkor, a jelenleg bevezetés előtt álló megoldás szakmailag nem teljesen kimunkált, mondta Kiss Péter. A vállalkozások jelenleg súlyos információ-hiányban szenvednek, az MLBKT-hoz több mint négyszáz kérdés érkezett csak az elmúlt héten. Ebből is látszik, hogy mennyire kevés és szakszerű a tájékoztatás. Jelenlegi formájában a rendszer várhatóan komoly problémákat fog okozni a szállításokban ? mondta a szakértő. Teljesen értehetetlen az is, hogy nincs tesztüzem, tette hozzá.
Komoly kiadásnövekedést is okoz majd az új rendszer: a Waberer’s International Zrt.-nek például évente 4 milliárd forinttal több kiadása lesz, mondta Lajkó Ferenc, a cég fuvarozási és szállítmányozási vezérigazgató-helyettese az Útdíjhíreknek.
A társaság 2600 járműszerelvénnyel üzemelő nemzetközi flottája rövid távon viszonylati jegyek megvásárlásával, a belföldi flotta közel 500 járműve pedig döntően GPS-alapon oldja meg az útdíjfizetést. Elmondta: kizárt, hogy a járművek a fizetős útszakaszokat alternatív útvonalakkal tudnák helyettesíteni. Az e-útdíj hatálya alá kerülő több mint 6000 kilométernyi fizetős útszakaszt nem lehet kikerülni, különös tekintettel arra, hogy a kerülőutak sok esetben súlykorlátozással védettek – tette hozzá.
A vállalat minden járműve légrugós, így igénybe tudják venni a kormánytól az ilyen járművekre kialkudott kedvezményt, amely kamiononként évente 100 ezer forint megtakarítást jelent a Waberer’s-nek.