Üzleti környezetszennyezés rovatunkban többször elhangzott már a Telenor Etikus Vállalat Díja. Hogy ez pontosan micsoda, hogyan működik, és ki pályázhat rá ? erről Kutas Istvánt, a cég vállalati kommunikációs igazgatóját kérdeztük.
Szerencsére már több olyan cég van Magyarországon is, akik tisztességes utakat követnek, akár a széllel szemben, egyszerű meggyőződésből, dacból vagy, csak mert elegük van a mutyikultúrából. Erről már beszéltünk rovatunkban korábban. Hallgatóinkban és bennünk is van egy kis szkepticizmus azonban, és felmerült, hogy meddig tarthat ez a lelkesedés? Hány pofont kell elszenvedni, hogy egy cég beálljon a sorba és ő is kiskapukat keressen? ? kérdeztük szerdán reggel Kutas Istvántól.
Annyi biztos, hogy a jelen piaci környezet a tisztesség ellen hat, mondta a vállalati kommunikációs igazgató. Nagy a korrupciós nyomás és a gazdasági racionalitás is sokszor azt diktálhatja, hogy egy vállalatvezető áldozza fel az elveit az eredménymaximalizálás oltárán. Kutas István szerint, éppen ezért már a kiindulópontban tisztázni kell, miért választjuk a tisztességet: a haszonért vagy az elvekért.
Keddi műsorunkban Dr. Alexa Noémi, a Transparency International ügyvezetője is elmondta, hogy a tisztesség áldozatokkal jár: le kell tudni mondani bizonyos üzleti lehetőségekről, vagy partnerekről. Ilyenkor elképzelhető, hogy cégünk nem nyer olyan tendereken, ahol a pályázati anyag mellett egyéb, nem tisztességes faktorok is (vagy csak azok) számítanak az elbírálásnál. A kisebbek itt nagyobb versenyhátrányban vannak, egy nagyobb cég nyilván jobban vagy tovább bírja ezeket a csapásokat, mondta Kutas István.
Ezért is fontos, hogy már az elején eldöntsük, nem a pénzért, a haszonért leszünk etikusak, hanem, mert ilyenek vagyunk, ez a kultúránk. De anyagilag is vizsgálhatjuk a kérdést: ha stratégiánk az, hogy hosszú távon anyagilag is megéri a dolog, hiszen a tisztesség bizalmat épít. Ezzel nem csak üzleti partnereink bizalmát nyerhetjük el, de megbecsülést és ragaszkodást is kivívhatunk, partnereink és munkatársaink részéről egyaránt, ami rendkívül fontos.
Valós veszély az, hogy a lelkes, tisztességes vállalatok belefáradnak az árral szemben úszásba. Ezért szerintünk nagyon fontos a visszajelzés, és a nyilvános elismerés, megbecsülés ? mondta Kutas István. Pontosan ezért alapította meg a Telenor a Transparency International szakmai segítségével az Etikus Vállalati Díjat. Cél, hogy pozitív és sikeres példákat mutassanak be vele. A díjat két kategóriában, nagyvállalatok és kis- és középvállalkozások számára adják át, a pályázóknak komoly feltételeknek kell megfelelniük, a zsűri pedig független szakemberekből áll. A pályázat részleteiről itt található további információ.