A spanyol kormány visszakéri a VW-csoporttól azt az autónként 1000 eurós (313 ezer forint) összeget, amellyel az alacsony károsanyag-kibocsátású járművek vásárlását támogatta.
Spanyolország 2012-ben a PIVE-terv bevezetésével ösztönözte az autóeladásokat, amelyek jelentősen csökkentek a gazdasági válság hatására. A program lényege, hogy aki használt autóját környezetbarát gépkocsira cserélte, az 2000 eurós (626 ezer forint) támogatást kapott a vásárláshoz. A kedvezményt a kormány és a bekapcsolódó cégek, fele-fele arányban vállalták.
Az ipari miniszter szerint nyilvánvaló, hogy a pénzt nem a vásárlóktól kérik vissza, hiszen ők jóhiszeműen jártak el, de megtévesztették őket.
A spanyol állam jelenleg vizsgálja, hogy milyen jogi lehetőségei vannak a pénz visszaigénylésére a Volkswagentől – mondta José Manuel Soria.
Az még nem hangzott el, hogy pontosan hány autó után kellene fizetnie a VW-nek.
A PIVA-terv keretében idén májusig összesen 890 ezer régi autót cseréltek újra Spanyolországban, azaz a kormány 890 millió eurót (278 milliárd forint) fizetett ki a támogatásokra.
A VW-csoport 2009 és 2015 között világszerte 11 millió dízel dízelüzemű járművébe telepített olyan szoftvert, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó előírások. Az érintett autók közül 5 millió Volkswagen, 700 ezer pedig Seat márkájú. Spanyolországban ebből a két márkából adják el a legtöbbet.
Közben, a Volkswagen újonnan kinevezett vezérigazgatója bejelentette, hogy 11 millió, a dízelbotrányban érintett autót hívnak vissza, értesült a Reuters.
Matthias Müller, a Volkswagen-csoport új vezetője 11 millió olyan modell visszahívását jelentette be, amelyek érintettek a napokban kirobban szoftvercsalási botrányban.
A visszahívás részletei egyelőre nem ismertek, mindenesetre a gyártónak sok ideje nincs: a német szövetségi hatóság ugyanis október 7-éig várja, hogy a Volkswagen valamilyen megoldással jelentkezzen. A visszahívás várhatóan mintegy 6,5 milliárd dolláros költséget jelent a csoport számára.