Egyre kevesebb fizikai hanghordozót adnak el, a bakelit még mindig menő, CD viszont alig fogy. A harminc országban, április 19-én megrendezett Record Store Day-t a független lemezboltok fennmaradásáért hirdették meg, a Magyar Hangfelvétel-kiadók Szövetségének (MaHaSz) adatai szerint a hagyományos hanghordozók piaca jelentősen zsugorodott.
Ahogy mi is beszámoltunk róla, a Lemezboltok napja idei eseményben három budapesti lemezbolt vett részt, ahol külön erre a napra megjelentetett kiadványokkal és koncertekkel várták az érdeklődőket.
A zeneipar nemzetközi szervezete, az IFPI a közelmúltban tette közzé a 2013-as hangfelvétel-értékesítésekre vonatkozó statisztikáit. Az adatok szerint a nemzetközi piacon tovább erősödött a digitális szegmens: ez az értékesítési forma adta az összes eladás 39 százalékát. Hiába növekedtek szerény mértékben a bevételek Észak-Európában, Latin-Amerikában és Európában, a világ második legnagyobb piacának számító Japánban 17 százalékos csökkenést mértek, ami az összeladásban is 3,6 százalékos csökkenést hozott az előző évhez képest.
Magyarországon évente körülbelül 20 százalékkal csökken a klasszikus hanghordozók értékesítése, míg a legális letöltési formák csak lassan terjednek ? áll a MaHaSz közleményében. Ugyanakkor jó hír lehet, hogy tavaly számos új, előfizetés-alapú, úgynevezett streaming szolgáltatás indult el itthon is, így ez az év már áttörést hozhat. A szervezet szerint ebben az évben megduplázódhat a legális letöltésekből származó hazai bevétel, de ez még mindig nem ellensúlyozza a fizikai hanghordozók piacának zsugorodását.
A MaHaSz adatai azonban nem fedik le a teljes magyar piacot, csak az árusítóhelyek hozzájuk hetente beérkező eladási számait tartalmazzák. Ez saját bevallásuk szerint a piac hetven százalékát jelenti, de vannak lemezboltok, akik nem szolgáltatnak adatokat a szövetségnek, mert ezek jelentése igen bonyolult. A képet árnyalja az is, hogy a Recorder blog saját gyűjtése szerint jelenleg is több mint 30 bolt van Budapesten, ahol lemezeket lehet vásárolni ? közöttük van olyan is, ahol használt hanghordozók cserélnek gazdát.
2012-höz képest tavaly körülbelül ötven százalékkal több bakelitlemezt adtam el ? mondta a Metropolnak Nótári Péter. A Neon Music tulajdonosa szerint a forgalom 80 százalékát ez a klasszikus hanghordozó adja, pedig a vásárlók többsége nem lemezlovas. Nótári Péter úgy vélte, az emberek egy része továbbra is szereti a bakelitlemezeket, mert szépek és jól szólnak. Ahogy fogalmaz, ebből mindent el lehet adni. Ráadásul a jelenleg népszerű zenekarok, előadók legújabb kiadványai a mai napig is megjelennek bakeliten.
A hazai hanghordozópiac bevételei (kiskereskedelmi érték, milliárd Ft)
A 25 év alatti korosztály soha nem vett CD-ket, és nem is fog, ennek a hanghordozónak a napjai meg vannak számlálva. A jövőben szerintem csak a specialitások, a limitált kiadások fognak ezen megjelenni ? mondta Nótári Péter. Ugyanakkor úgy tűnik, a bakelitlemezeket a fiatalabb generációk is felfedezték maguknak, keresik a kedvenceiket a boltokban. Igaz, az előadók többsége a korong mellé letöltő kódot is ad, így a zenét legálisan leszedhetik például a telefonjukra a vásárlók.
4000 eladott példány kell jelenleg Magyarországon a platinalemezhez. 2002-ben ehhez még 30 ezer, 1992-ben pedig 200 ezer eladott lemezre volt szükség.